Visie missie

Welkom bij ons op school!

De Koningin Julianaschool is een warme, eigentijdse en dynamische school in De Lier. Bij ons wordt ieder kind gezien en gekend. We hebben veel aandacht voor de veiligheid en het welbevinden, omdat we willen dat alle kinderen graag naar school gaan. Door in te spelen op de verschillen in talent en tempo van het kind, stellen we het kind centraal. We bieden onderwijs dat interessant en uitdagend is, door aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.

Wij zijn een open Christelijke school en geven ons onderwijs extra kleur met de normen en waarden uit de Bijbel.

Onze kernwaarden zijn: betekenisvol leren, eigenaarschap en samen verantwoordelijk.

De schoolorganisatie
De Koningin Julianaschool start dit schooljaar met 9 groepen, waaronder 1 instroomgroep. Jaarlijks wordt bekeken of de groepen heterogeen of homogeen worden samengesteld. We streven naar homogene groepen. De keuze voor homogene of heterogene groepen is afhankelijk van het aantal ingestroomde leerlingen per periode. Van de groepen 3 t/m 8 heeft de school elk één groep. 

Betekenisvol leren

Betekenisvol leren is een werkwijze waarbij door middel van thema’s en onderzoeksvragen de betrokkenheid van kinderen groot is.

Jonge kinderen leren vooral tijdens het spelen. Wij sluiten aan bij de nieuwsgierigheid en de onderzoekende houding van kinderen. In onze kleutergroepen denken de kinderen samen met hun leerkracht na over de thema’s waar zij over willen werken en is er ruimte voor hun eigen vragen en ideeën.

Oudere kinderen krijgen meer inzicht in hun omgeving. We dagen hen tijdens zaakvakken uit om verder te denken en op onderzoek uit te gaan naar verdieping en verbreding. Begrippen, principes, vaardigheden en oplossingsmethodes die kinderen tijdens het leren ontdekken, kunnen zij gedurende hun hele schoolcarrière kunnen gebruiken.

Vertel het mij en ik zal het vergeten.

Laat het mij zien en ik zal het onthouden.

Laat het mij ervaren en ik zal het mij eigen maken.

Eigenaarschap

Van nature willen kinderen graag leren. Dan helpt het als kinderen meer regie krijgen en keuzes mogen maken. We begeleiden de kinderen door het voeren van kindgesprekken, waarbij we de interesse van de kinderen serieus nemen en we hen aanmoedigen om onderzoekend te werk te gaan. Er wordt samen teruggekeken op het leren in de afgelopen periode en er worden nieuwe doelen opgesteld.

Door kinderen bewust te maken van hun eigen ontwikkeling, willen we er aan bijdragen dat zij zelfbewust zijn en stevig in hun schoenen staan.

Samen verantwoordelijk

Om tot leren te komen, talenten te ontwikkelen en op te groeien tot gezonde volwassenen is het van belang dat kinderen zich prettig voelen op school. Als gecertificeerd ‘gezonde school’ richten we ons op het op het sociaal welbevinden van kinderen. We vinden  het belangrijk dat ieder kind de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen, fouten te maken en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. We willen dat kinderen zich verbonden voelen met hun groep, omdat dit het welbevinden van ieder kind vergroot. Wij gebruiken ‘rots en waterlessen ‘ om er met elkaar voor te zorgen dat iedereen er mag zijn en op kan komen voor zichzelf en elkaar.

De grote betrokkenheid van onze ouders is een verrijking voor de kinderen. We willen samen met u  verantwoordelijkheid dragen voor het leren en opvoeden van uw kind, zodat het alle mogelijkheden krijgt om te kunnen groeien. Wij vinden het belangrijk om samen met ouders na te denken over dat wat werkt voor uw kind, zodat het onderwijs dat we geven zo goed mogelijk past bij uw kind.

 

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten